Um Novo Olhar para a Tela: A Construção do Conhecimento Profissional (TPACK) de Professores de Química a Partir da Análise de Vídeo como Recurso Pedagógico Digital

Autores

  • Thiago Bernardo Cavassani IFSP - Campus Catanduva https://orcid.org/0000-0002-5108-5935
  • Joana de Jesus de Andrade Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
  • Rosebelly Nunes Marques Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz

DOI:

https://doi.org/10.21577/1984-6835.20250008

Resumo

One of the main challenges in teacher training today is to promote the integration of digital technologies
for the effective use of these resources by future teachers. This work presents the results of a pedagogical
intervention with chemistry undergraduates, mediated by digital videos used as pedagogical tools. The
research corpus consisted of materials produced by the undergraduates in the process of selection,
analysis, and lesson planning, as well as field records obtained through participant observation, adopting
the TPACK model and the sociocultural perspective for data analysis. Thus, it was possible to identify
significant indications of the construction of professional knowledge by the teachers, as well as difficulties
in overcoming the traditional model based on the transmission-reception perspective of content in science
teaching. Moreover, it highlights how the interrelation between the undergraduates’ decision-making
about which pedagogical resource to use in the planned didactic proposal is mediated by factors such
as the characteristics of the adopted cultural tool, the subjects’ perspective on chemistry teaching, and
the phenomena and concepts of the school curriculum. Finally, it emphasizes the importance of lesson
planning moments that integrate ICT in initial teacher training, aiming at the development of TPACK
and the professional teacher identity.

Biografia do Autor

Joana de Jesus de Andrade, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto

licenciada em Ciências
Naturais e em Biologia pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro),
especialista em Instrumentação para o ensino de ciências (Unicentro), mestre em
Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), pós-doutorado em Educação pela UNICAMP, é professora doutora do departamento de Química - Licenciatura da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, USP e tem experiência na área de educação e pesquisa, com ênfase em ensino de ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de ciências, neurociências e desenvolvimento humano

Rosebelly Nunes Marques, Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz

licenciada, mestra e doutora em Química pelo Instituto de Química da UNESP/Araraquara e doutora em Educação pela Faculdade de Ciências e Letras da Unesp/Araraquara. É professora do Departamento de Economia, Administração e Sociologia da Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz (ESALQ-USP). Piracicaba, SP – BR.

Downloads

Publicado

27-02-2025

Edição

Seção

Número Especial: Tecnologias Digitais no Ensino de Química