A Abordagem da Aromaterapia e Extração de Óleos Essenciais como Tema Gerador para o Ensino de Química Orgânica

The Approach to Aromatherapy and Essential Oils Extraction as a Generating Theme for Teaching Organic Chemistry

Autores

DOI:

https://doi.org/10.21577/1984-6835.20230032

Resumo

Teaching Chemistry involves knowledge that helps to explain natural phenomena. Despite this, it faces
adversities both to be taught and to be learned. Therefore, this work proposes the theme of aromatherapy
in an essential oil extraction workshop as a methodology for contextualizing the teaching of Organic
Chemistry. The workshops took place during the 9th Academic Week of the IFFluminense Campus
Itaperuna, lasting 15-20 minutes, for 180 students. The workshop was structured in the approach of
the Three Pedagogical Moments and used extraction techniques by steam drag, hydrodistillation and
by Soxhlet using cloves, cinnamon sticks and peppermint as plant material. 3D-printed molecules of
the major compounds of the oils were also used to visualize the structures. The results were evaluated
through pre- and post-workshop questionnaires. Through the questionnaires, questions relevant to the
reality of Brazilian education can be observed, and that after the workshop 80% of the students said they
felt motivated to study Organic Chemistry, in addition to the 10.6% increase in correct answers in the
question: “Do you know which is the element considered the ‘building block’ of life?”.

Biografia do Autor

Adriana da Veiga Torres, Instituto Federal Fluminense Campus Itaperuna

Técnica em Química pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Itaperuna - RJ com Trabalho de Conclusão de Curso sobre a Avaliação da Atividade Antimicrobiana do óleo essencial de manjericão (Ocimum basilicum). Licencianda em Química no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Itaperuna - RJ. Atualmente bolsista de Iniciação Científica pelo CNPq, na área de Química dos Produtos Naturais e Síntese Orgânica no projeto Estratégias Sustentáveis na Obtenção de Quinolinas. Integrante do Grupo de Laboratório de Análises Químicas e Agroambientais (LAQUA) - campus Itaperuna.

Jhully Rangel de Oliveira Gonçalves, Instituto Federal Fluminense Campus Itaperuna

Técnica em Química pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Fluminense campus Itaperuna-RJ, com Trabalho de Conclusão de Curso sobre a Avaliação da atividade antimicrobiana do óleo essencial de manjericão (Ocimum basilicum). Tem experiência na área de Química, com ênfase em Química, Controle de Qualidade, Produção e Manipulação de Fármacos Semissólidos e Líquidos. Licencianda em Química no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Fluminense campus Itaperuna-RJ, atuando principalmente nos seguintes temas: educação ambiental, ensino de química e sustentabilidade. Atualmente bolsista de Iniciação Científica do CNPq. 

Rafael Pinheiro Caetano Damasceno, Instituto Federal Fluminense Campus Itaperuna

Doutor em Sociologia Política pela Universidade Estadual do Norte Fluminense (UENF), professor da licenciatura em Química do Campus Itaperuna do Instituto Federal Fluminense (IFF).

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Publicado

20-12-2023