Evaluation of the incidence of micro-cracks and their influence on corrosion resistance of steel coated with different thicknesses of chromium

Autores

  • Bernardo Augusto Farah Santos Universidade Federal de São João del Rei - UFSJ
  • Maria Eduarda Dias Serenário Universidade Federal de São João del Rei - UFSJ
  • Diego Luiz Martins Ferreira Pinto
  • Thiago Araújo Simões Universidade Federal da Paraíba
  • Artur Mariano de Sousa Malafaia Universidade Federal de São João del Rei - UFSJ
  • Alysson Helton Santos Bueno Universidade Federal de São João del Rei - UFSJ

Palavras-chave:

Hard chromium coatings, micro-cracks, localized corrosion, salt spray chamber, anodic polarization.

Resumo

Hard chromium coatings are often used for applications where corrosion resistance and wear degradation protection are need. The aim of this study was to evaluate the incidence of micro cracks networks and corrosion resistance of different thickness of chromium coatings deposited on C45K steel. The coatings were applied through the electrolysis process. Five samples were prepared with different chromium thickness in a range of 0 to 34 µm. The coatings were characterized by optical (OM) and scanning electron microscope (SEM) and Vickers micro-hardness. The corrosion resistance was evaluated by anodic polarization and potential versus time in a solution of 3,5% NaCl. Tests on salt-spray chamber were performed as well. The results showed that the progressive increase of chromium thickness drastically improves the corrosion barrier resistance of the sample surface. By the magnifications on SEM was clear to see that the micro-cracks networks has developed after the polarization tests. However, tests on salt spray chamber showed that all samples presented localized corrosion after 120 hours. The incidence of micro-cracking is speculated as the determining factor for surface degradation, once chloride ions could easily penetrate into the cracks, causing localized corrosion on the bulk material.

Biografia do Autor

Bernardo Augusto Farah Santos, Universidade Federal de São João del Rei - UFSJ

Graduado Engenheiro Mecânico pela Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ). Tive a oportunidade de ser aluno de iniciação científica por dois anos na área de Corrosão e Materiais e trabalhei no desenvolvimento de soluções sintéticas para o uso em laboratório que simulem solos corrosivos e anti-corrosivos. Trabalhei também, como aluno de IC, bolsista CNPq, no projeto "Avaliação na formação dos filmes de FeCO3 e FeS no aço API X65 em meios contendo CO2 e H2S" que foi realizado em parceria com a PETROBRAS. Me dedico agora ao desenvolvimento da minha dissertação de mestrado intitulada "Avaliação da influência da renovação do ambiente no desenvolvimento de produtos de corrosão do aço API X65 em meios contendo CO2, H2S e ácidos orgânicos".

Maria Eduarda Dias Serenário, Universidade Federal de São João del Rei - UFSJ

PPMEC, Engenharia Mecânica

Artur Mariano de Sousa Malafaia, Universidade Federal de São João del Rei - UFSJ

DEMEC, Engenharia Mecânica

Alysson Helton Santos Bueno, Universidade Federal de São João del Rei - UFSJ

DEMEC, Engenharia Mecânica

Publicado

07-03-2019